نمودار درختی طوایف مهاجر لر بزرگ از شام

نمودار طوایف مهاجر لر بزرگ از جبل السماق شام بر اساس کتاب تاریخ گزیده اثر حمدالله مستوفی

طوایف مهاجر لر بزرگ از جبل السماق شام

اگر نقل مستوفی حقیقت داشته باشد، بودن طوایف لر در منطقه شام و مصر این نظریه را تقویت می کند که لرهای مهاجر عشایری بودند که به احتمال قوی برای شرکت در جنگهای صلیبی به شام رفته اند و سرانجام با مساعد شدن شرایط به وطن اصلی خود یعنی منطقه لر بزرگ برگشته اند. چنانچه ابن فضل الله العمری معاصر مستوفی در کتاب مسالک الابصار فی الممالک الامصار از حضور اقوام لر در سراسر منطقه شام و حتی مصر خبر میدهد و می گوید چالاکی آنها زبانزد بوده و همین زبردستی و چالاکی آنها صلاح الدین ایوبی را به وحشت انداخت و نامبرده به قلع و قمع لرها پرداخت.

30 thoughts on “نمودار درختی طوایف مهاجر لر بزرگ از شام

    • سلام
      با تشکر از ابراز محبت شما، دکتر سکندر امان الهی بهاروند درباره بروجردی ها می نویسد: « اهالی شهر بروجرد را اصطلاحاً بروجردی می نامند. بروجردی ها نیز چون خرم آبادیها گروه واحدی نیستند بلکه از شعب مختلف قوم لر و یا از خانواده های غیر لر می باشند که با گذشت زمان فرهنگ و زبان لری (بروجردی) را فرا گرفته اند و در نتیجه در زمره قوم لر درآمده اند. »

    • سلام
      یکی از موثق ترین منابع درباره شیرعالی ها کتاب معروف و معتبر فارسنامه ناصری می باشد. فسایی درباره ایل شیرعالی (شیرعلی ) در دوره قاجاریه می نویسد:
      در زمان قدیم از ۱۰۰۰ خانوار بیشتر بودند و شهرویی تیره ای از شیرعلی است. بعد از وفات میرزا منصورخان والی بهبهان در حدود سال ۱۲۵۶ تمام طایفه شیرعلی و شهرویی از نواحی بهبهان به جانب رامهرمز ، عربستان و شوشتر فرار نمودند. در سال ۱۲۸۲احتشام الدوله اویس میرزا ، تیره های شیرعلی را اطمینان داد و به کهگیلویه بازگردانید و در محل بوالفریس از محال حومه بهبهان منزل داد و مدتی بماندند و بعد از عزل اویس میرزا باز پراکنده اطراف شدند.

  1. سلام مطالب جالبی نوشتید میخواستم راجب تیره علی وند ازتون بپرسم آیا اطلاعاتی دارید تیره علی وند که در شهرستان اندیکا درخوزستان و بخشی از دوآب صمصامی دشتک عالیکو در چهارمحال بختیاری ساکن هستند البطه دوتیره دیگر هم با نام های کاظم وند و بارانوند که برادران علی بودند هم هستند در اندیکا با نام بره بی چاست آنها را میشناسند برخی می گویند اصلیت آنها ممسنی و بویراحمدی برخی هم می گویند که از طایفه قندعلی از زیرشاخه های دورکی است اسم های فامیل علی پور کاظمی بیباک هستند

    • سلام
      با تشکر از نظر لطف شما، تا جاییکه دانسته ها یاری می نماید؛ در ساختارهای سنتی «بزرگ ایل بختیاری»، باب دورکی، طایفه قندعلی، از تیره ای بنام «سبزعلی وند» نام برده شده که شاید همان تیره علی وند مورد اشاره باشد. ناگفته نماند طایفه قندعلی یکی از طوایف بزرگ دورکی باب بختیاری است که روابط نزدیکی با طایفه موری داشته اند و گفته می شود که نیاکانشان برادر بوده و بر همین اساس نیز از قدیم پیمان خین و چوب میان آنها وجود داشته است.

  2. عالی بود اطلاعات دقیق بود
    من یه سوال دارم اینکه میخام مطمن شم منبع این موضوع کجاست لرها همه یک دست شیعه اند ما لر اهل سنت یا مسیحی یا یهودی نداریم؟ این صحت داره درسته میخام منبع موثقی دال بر صحت این موضوع پیدا کنم چون محل کارم داشنگاه اثبات این موضوع برام به عنوان یک لر حیاتیست بی زحمت منو راهنمایی بفرمایین

    • سلام
      مخاطب گرامی
      سرکار خانم گودرزی
      ضمن سپاس از نظر لطف شما، تا جاییکه دانسته ها یاری می نماید در ساختارهای سنتی ایلات و طوایف لر قریب به اتفاق بر مذهب شیعه (شاخه های گوناگون آن) بوده اند.

      • طوایف لر اکثریت تا زمان صفویه سنی حنفی بودن و بعدها کم کم به مذهب شیعه روی اوردن‌.تا پیش از انقلاب طوایفی در کهگیلویه بودن بهائی مذهب که زمان انقلاب تندروها مجبورشون کردن به کوچ اجباری و اصفهان فرستادنشون.فیلمش رو دیدم ولی بعد از اون دیگه اطلاعی ندارم.لرهایی هستن پیرو آیین یارسان در کرمانشاه لرهای لک زبان.

        • سلام
          ۱- در کامنت فوق اشاره شده قریب به اتفاق یعنی اکثریت بالا و نه همه آنها، همچنین گفته شده شاخه های گوناگون مذهب شیعه گویی برخی عقیده دارند بهائی و اهل حق (یارسان) از شیعه منشعب شده اند.
          ۲- در خصوص اینکه احتمالاً بخشی از لرها در گذشته پیرو مذهب اهل سنت (یحتمل شافعی) بوده اند در بخش نظرات نژاد قوم لر در پاسخ به مخاطبین نکاتی اشاره شده است.

    • سلام .تیره ای از ایل شیرعالی از پیش از قاجارددر مناطق الیگودرز ودرود و…حضور داشتند که در شجره بختیاری درزیر مجموعه غالبی حاجیوند میوند بشمار می آیند درصورتی که خود شیر عالی ایلی مستقل است

  3. با درود و ادب
    ایا طوایفی که از جبل السماق به لرستان مهاجرت کردند از اکراد شام یا سوریه محسوب میشن؟

    • سلام
      همانگونه که در پست مربوطه نیز اشاراتی گشت؛ در این خصوص نظرات گوناگونی مطرح شده است. بهمئی دات کام در این بین به آن دسته از نظریه ها اعتقاد دارد که طوایف لر بزرگ را از ساکنان سلسله جبال زاگرس دانسته اند که بنابه دلایلی در سرزمین های غربی تر حضور یافته و در نهایت نیز به سرزمین مادری خویش بازگشته اند.
      جدا از اینگونه نظریات و روایات تاریخی، آنچه مسلم است این نکته می باشد که اگرچه به گفته بسیاری از محققین و پژوهشگران، دو قوم لر و کرد از نژاد مشترک آریایی هستند امّا یقیناً به مرور زمان هرکدام هویت تاریخی مستقلی یافته اند و نمی توان آنها را قوم واحدی دانست. بنابراین در هر صورت و با قبول هر کدام از نظریات تاریخی درباره طوایف مذکور نمی توان اینان را کُرد تلقی نمود.

  4. من یه جایی خوندم که بختیاری اصالت عیلامی دارند. البته با اکتشافات از عقاید و لباس ها و وسایل مورد استفاده عیلامیان و مقایسه به لرها تفاوت خیلی زیادی دارد و این مسیله رد میشود

    اسم بختیاری بعد از باز گشت آنها از شامات به آنا داده شد. لرهای باختر یعنی غرب.
    طایفه سگ وند ها. درباره آنها چه اطلاعاتی وجود دارد. یا عربهای که در کنار بختیاری ها در زمان شیخ سلمان کعبی امیر خوزستان با زندیه و افشاریه میجنگیدند و با آنها ماندند و مختلط شدند چه اطلاعاتی دارید
    ممنون

    • سلام.من بیشتر جاها خوندم ک ایل آقاجری برای محافظت از شهر بهبهان به روستاهای اطراف این شهر توسط احتشام الدوله قاجار فرستاده شد میخاستم بدونم درسته؟ و دلیل اینکه ایل آقائی بویر احمد خودشان از ایل آقاجری میدونن چیه؟

  5. با سلام خدمت سرورگرامی
    ببخشید میشه در مورد طایفه سلیمان شهرویی که ساکن شهر لنده هستند اطلاعاتی در اختیارمون بزارید.
    با تشکر

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای نظری بیشه
      آمار و اطلاعات طایفه سلیمان شهرویی از ایل طیبی را در دهه ۴۰ شمسی بدین شرح بیان نموده اند:
      ۱- اولاد ریوری
      ۲- اولاد ملا علی فتح
      ۳- اولاد تامحصلی
      ۴- اولاد ملا زکی
      ۵- اولاد اورنگی
      ۶- اولاد لطف اللهی

      محل سردسیر اولادهای فوق در مناطق سه برد، کوه سفید، کوه سرخ و عروه گفته شده است. همچنین گرمسیر آنان بیشه ای، چندار قوی، مله، دم تنگ، مال آخوند، برد زرد، بوفه، مال ملا، خوش چران، آب نو، دوکوه و دره باریک بیان گردیده است.
      موفق باشید

        • سلام
          ضمن تشکر از ابراز محبت شما، دکتر بهاروند طایفه آشکی را همان آستکی بختیاری ذکر نموده اند که سردار اسعد در کتاب خویش آنرا زیرمجموعه بختیاروند آورده اند. پژوهشگران ییلاق آنها را تیشتردان و قشلاق آستکی ها را گچ دراز ذکر کرده اند.

  6. سلام
    با سپاس از شما لطفا اطلاعاتی از طایفه توانی و کائدی بگذارید . در منقطه سردشت دزفول

  7. سلام در مورد قوم ترکاشوند میشه بفرمایین به چه کسی باز میگردد یا در مورد نام های ان ها وجدشان سخنی امده میدانم که در کاشن بوده اند و…ولی خواستم ببینم به چه کسی باز میگردنن تشکر

  8. دوست گرامی شما که میفرمایید اینها طوایف لری بودن که به سوریه برای شرکت کردن در جنگ در کنار صلاج الدین ایوبی کورد بودن چرا فقط یک طایفه فقط یک طایفه از اینها در سرزمین های شام باقی نموندن ؟؟؟؟ بلکه فقط کرد های کرمانچ رو شما اونجا میبینی ؟؟ این سندی بر کرد بودن بخش بزرگی بر کل ایلات لر نمی تونه باشه ؟؟؟

    • سلام
      در تاریخ گذشتگان از جمله در بین بهمئی ها موارد مشابهی نیز بوده اند که پس از مهاجرت و یا تبعید به موطن اصلی خود برگشته اند. از سوی دیگر تا جاییکه دانسته ها یاری می کند مردمان سرزمین شام مورد واکاوی دقیق قرار نگرفته اند تا مشخص شود که آیا کسانی با ریشه های تباری لر در میان آنان وجود دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.