ایل راه طوایف بویراحمدعلیا

علی اکبر قدیمی (یکی از پژوهشگرانی که دکتر نادر افشار نادری را در آن پروژه مطالعاتی همراهی می‌کرد) و حاصل تحقیقات او موضوع سلسله گفتارهایی است، می‌نویسد:
در منطقه یاسوج، ساکنین آبادیهای جدول فرامرزی، یاسوج امیری، یاسوج سادات و جدول قدم در گذشته اکثراً کوچ‌رو بوده و به علت نزدیک بودن چراگاهها به منطقه یاسوج، تعداد قابل توجهی دام نگهداری می‌کرده‌اند. هنگام کوچ 30 درصد از ساکنین هر ده به نوبت در محل باقی می‌ماندند و سایرین به سردسیر می‌رفتند و به طور متوسط یک/سوم [33 درصد] از مردم هر ده ساکن و بقیه کوچ می‌کردند؛ لکن حالیه به عللی بیشتر از 40 خانوار از 105 خانوار ساکن در یاسوج‌ها کوچ نمی‌کنند.
مراتع مورد استفاده برای دام اکثراً در اطراف یاسوج واقع شده و دسترسی به آنها نسبتاً آسان است، این مراتع عبارتند از: سه تلان، پرشیز، گودپیک علی، از سی سراسوان، گل زردان، لته کال، دره گرم، گرگی ممسنی (که حالیه به علت دوری راه از آن استفاده نمی‌شود)، تاوه پایین، کل وهلی و کل سید، که اکثر این مراتع دارای آب به مقدار کافی است و طول مدت ایل راه هر یک از آنها از 5 الی 10 ساعت تجاوز نمی‌نماید.
گیاهانی که در این مراتع می‌رویند بهترین علوفه برای دام می‌باشند مثل جاشیر، کنگر، کالو یا کاله (که خانواده یونجه میباشد)، شبدر، کتو و چویل. در اغلب این مراتع، مقداری صیفی‌جات نیز کاشته می‌شود که به مصرف خانوارهای کوچ رو می‌رسد ولی همانطور که ذکر شد حالیه چندان استفاده‌ای از این مراتع به عمل نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *