نمودار درختی قوم لر و استان فارس

نمودار درختی قوم لر و استان فارس

نمودار درختی قوم لر و استان فارس

یکی از مناطقی که شاهد حضور پر رنگ لرتباران می‌باشد و در پست پراکندگی قوم لر نیز بدان پرداخته شد استان فارس است. اصلی‌ترین منطقه لرنشین در استان فارس کنونی، سرزمین مَمَسَنی در شمال غربی استان و هم‌مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.

29 thoughts on “نمودار درختی قوم لر و استان فارس

  1. سلام، به مردم دژکرد وروستاهای اطراف آن اشاره نکردید. در صورتی که در متن از لرهای استان فارس در گذشته به عنوان کردان فارس نام برده می‌شده وبعید نیست که نام رود کر از نام دژکرد که سر چشمه ی رود کر است نشات گرفته شده باشد

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای رئیسی
      ضمن سپاس از توجه جنابعالی، با توجه به اینکه دژکرد را جزو بخش سده گفته‌اند در نمودار به مردم آن ذیل لرهای اقلید اشاره شده است.

  2. لرهای همان قوم پارس قدیم هستن اونایی که شهر نشین شدن فارسی رو بهتر صحبت میکنن مثل شیراز و اصفهان واونایی که دامدار و کشاورز و روستایی بودن همان فارسی میانه وباستان
    رو هنوز حفظ کردن اصلا قوم فارس از لرها جدا نیست وپارسها همان لرهای شهر نشین وبه قول امروز ز با کلاس هستن

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای کاشف
      درباره اینکه لرها، فارس‌ها و حتی کردها آریایی هستند یا خیر می‌بایست اشاره کرد وقتی سخن از تاریخ کهن به میان می‌آید، همانطور که مکرر گفته شد نمی‌توان با اطمینان اقوام مذکور را از بازماندگان گروههای باستانی همچون آریایی‌ها، عیلامی‌ها و کاسی‌ها دانست اما با عنایت بدینکه سرزمین لر، فارس و کرد در گذشته مأمن عیلامی‌ها، کاسی‌ها، هخامنشیان، مادها و ساسانیان بوده است، می‌توان در قامت یک نظریه آنهم به‌طورکلی و نه ریزبینانه، لرها، فارس‌ها و کردها را بازماندگانی از آریایی‌ها، عیلامیان و کاسیان و دیگر اقوام بومی تلقی کرد.

  3. سلام
    لر ها در میمند بیشتر هستند مثل روستای بنی خفرک،جانی آباد،مرادآباد،تنگ ریز این چهار تا روستارو نام نبردین که با امیرسالاری ها اصالتشون به دهدشت کهگیلویه وبویراحمد می‌خورد

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای بهمئی
      ضمن سپاس از توجه آن برادر محترم، موارد مطرح شده مدنظر قرار خواهد داشت تا در صورت دسترسی به منابع تکمیلی و کسب آگاهی بیشتر درباره لرهای منطقه میمند، پست مربوطه بروزرسانی و تکمیل‌تر گردد.

      • درباره امیرسالار میمند ک از کجا امدند و چگونه ساکن فارس شدن اطلاعی ندارین ؟

        • سلام
          هم اکنون خیر! هرچند مخاطب امین بهمئی، ریشه آنها را از لرهای کهگیلویه عنوان کرده است؛ موضوعی که نیازمند تحقیقات تکمیلی جهت تأیید می‌باشد.

  4. سلام بر همه لُر زبانان
    درمورد لر های میمند روستاهایی به نام بنی خفرک،جانی آباد،مرادآباد،تنگ ریز وچهاربید با امیرسالاری ها سال ۱۲۸۱ از(میرسالار دهدشت بویراحمد) به روایتی تبعید و یه روایتی هم عشایر بودن به این دیار می‌آیند که حالا نمیدونیم عشایر بودیم یا تبعید شدیم ولی اصل اینه که اصالتمون لُر هست و ریشمون در بویراحمد است
    {اصالت ما افتخار ماست}

    • سلام
      ضمن سپاس از ابراز محبت، دغدغه و غیرت جنابعالی و نیز اطلاعات ارائه شده، تندرستی و سعادت را برای آن برادر محترم خواهان است.

  5. ببخشید لر های سده از چه طایفه و چه نژادی هستن
    ما آیا جز بختیاری های حساب میایم زمانی که از ما میپرسن لر کجا هستید از چه طایفه ای باید چه جواب بدیهیم

    • سلام
      مخاطب گرامی
      سرکار خانم نازنین
      همانگونه که در پست شناخت لرهای استان فارس به نقل از دکتر سکندر امان اللهی بهاروند آورده شد سده‌ای‌ها با لرهای استان کهگیلویه و بویراحمد همبستگی دارند.

  6. درود
    میخواستم بدونم شما درباره طایفه حبیبی شهر خشت چیزی میدونید؟

    • سلام
      متأسفانه هم اکنون خیر اما پرسش شما مدنظر قرار خواهد داشت تا در صورت کسب اطلاعات، به آگاهی رسانده شود.

    • سلام
      در رابطه با ابنو اطلاع کاملی در دست نمی‌باشد اما گویا لرتباران نیز در آن سامان مستقر بوده‌اند مضافاً دو نکته زیر را می‌بایست مدنظر قرار داد:
      ۱- ابنو جزو حوزه تاریخی سپیدان و اردکان قرار داشته و آن مناطق چنانکه در گفتار شناخت لرهای استان فارس گفته شد عرصه حضور گسترده لرتباران هستند.
      ۲- با عنایت بدینکه استان فارس جغرافیای حضور لرها و ترک‌های قشقایی است و همچنین اینکه بخش قابل توجهی از سازمان سیاسی اجتماعی ایل قشقایی را لرتباران تشکیل می‌داده‌اند، مورد انتظار است در برخی مناطق لرها و قشقایی‌ها در کنار هم سکونت داشته باشند.
      در پایان ازنو خاطرنشان می‌شود با توجه بدینکه قبلاً هم مکرر گفته شد قشقایی‌ها از نزدیکان به لر هستند، مدنظر بوده و می‌باشد تا در گفتارهایی به کسب شناخت از سازمان سنتی ایل قشقایی پرداخته شود.

  7. جناب گرامی اول اینکه یکی از مراکز مهم جمعيتی لر نشین در استان پارس رو نام نبردین که شهر دژگرد یا دژکرد می باشد شهر دژگرد یکی از مناطق تاریخی تمدنی ایران و پارس می باشد که طبق آثار باستانی و تاریخی کشف شده در این منطقه تاریخ آن به هخامنشیان و ساسانیان می‌رسد و نام آن گواه بر تاریخ ساسانی آن دارند دوم یکی از طایفه های مهم لر در این منطقه هستند که طایفه آشیر ( آ اردشیر ) که اصل و نسب آنها به شاهان شبانکاره و بعد از آن به شاهان ساسانی می رسند ، سوم اینکه اصلا لر نه نژاد هست و نه زبان لر به مردمان زاگرس نشین پارس که در گذر زمان به لر مشهور شدن ، پس به پارسهای دامنه زاگرس که کوچ میکردن لر گفته می شود

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای شهریار
      ضمن تشکر از ابراز محبت جنابعالی، موارد زیر جهت تبیین بیشتر موضوع مطرح می‌گردد:
      ۱- با عنایت بدینکه در تقسیمات سیاسی کشوری، شهر دژکرد زیرمجموعه بخش سده شناخته می‌شود، در نمودار بالا یاد کردن از منطقه سرحد چهاردانگه اقلید (سده و میان) قاعدتاً اشاره به دژکرد هم دارد.
      ۲- در صورت امکان مدنظر خواهد بود تا در گفتاری جداگانه به لرهای منطقه اقلید و طبعاً دژکرد پرداخته شود.
      ۳- چنانکه بارها اشاره گردید هویت و اصالت لر را نه تنها در زبان و نژاد (به معنای نسب) بلکه می‌بایست در مجموعه عناصری چون سرزمین، نسب، زبان، فرهنگ، آداب و رسوم، دین و آئین، تاریخ و سیاست جستجو کرد.
      ۴- در رابطه با ارتباط لرها با اقوام باستانی چون پارس‌ها، مادها، عیلامی‌ها، کاسیان و غیره ازنو یادآوردی می‌گردد هرچند گفته می‌شود سرزمین لر در گذشته مأمن اقوام کهن بوده و می‌توان در قامت یک نظریه، مردم را بازماندگانی از آنان تلقی کرد اما نبایستی از نظر دور داشت که تمام آنچه در این زمینه مطرح می‌شود، نظریات پژوهشگران می‌باشند که با توجه به روایات، قرینه‌ها، اسناد، آثار و کشفیات تاریخی و باستان‌شناسی و نیز بررسی‌های زبان‌شناسی، آنهم به‌طورکلی و نه ریزبینانه ارائه گشته، بنابراین یقین و اطمینانی به دست نمی‌دهند.
      ۵- در راستای بند (۴) خاطرنشان می‌گردد، در گفتار تاریخ کوچندگی در ایران به ماگویی در قامت یکی از طوایف ماد اشاره شده که شباهت بالایی را با موگویی چهارلنگ بختیاری به دست می‌دهد. این مورد از آن جهت مطرح می‌گردد که در نظریات نمی‌توان لرها را صرفاً بازماندگانی از پارسیان کهن دانست و بایستی مادها و حتی عیلامیان، کاسیان و… را هم لحاظ نمود.

  8. روستای آبگل بخش میمند هم لر هستند که بهش اشاره ای نشده

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای نورالدینی
      ضمن اینکه شناخت بیشتر از لرهای میمند و مناطق سکونت آنها نیازمند پژوهش‌های تکمیلی است، در نمودار بالا به نقل کتاب قوم لر اثر دکتر سکندر امان اللهی بهاروند به لرهای میمند که عمدتاً از شبانکاره‌ها و امیرسالارها می‌باشند، اشاره شده است. امیرسالاری‌ها در سر تنگ، امیرسالار بالا و امیرسالار پایین سکونت دارند.

    • سلام
      هم اکنون اطلاعات موجود درخصوص امیرسالاری‌ها محدود به ذکریات کتاب قوم لر اثر دکتر سکندر امان اللهی بهاروند می‌باشد که در نمودار فوق و همچنین مطالب گفتار شناخت لرهای استان فارس بدان اشاره شده است.

    • امیرسالاری های میمند چه خود امیرسالار چه روستاهای اطراف آن مثل
      بنی خفرک،جانی آباد،مرادآباد،تنگ ریزو چهار بید که همتبار هستند زبانشان مربوط به لری دهدشت بویر احمد هست که قومی بزرگ به نام سادات میرسالاری آنجا سکونت دارند که با امیرسالاری های میمند یک تبار هستند.
      (اصالت ما افتخار ماست)

  9. لر های شبانکاره از چه لر هایی هستند؟
    و لر های شبانکاره میمند و بوشهر اصالتشون یکی هست؟

    • سلام
      1- چنانکه در گفتار «چرا لرها را کرد می‌نامیدند» اشاره شد، با عنایت به منابع موجود، شبانکاره‌ها گروهی کهن از مردم ساکن در سلسله کوههای زاگرس بوده‌اند که با تحولات صورت گرفته در سیر تاریخی خویش، سازمان سیاسی خود را از دست داده و بعداز آن به نظر می‌رسد نه تنها به اشکال مختلف جزوی از جامعه تاریخی لر شده‌اند بلکه شبانکاره‌های سایر مناطق هم در پیوستگی نزدیک با لرها بوده‌اند مثلاً عنوان می‌شود غضنفری‌های شبانکاره میمند اصالتاً از استان کهگیلویه و بویراحمد فعلی می‌باشند.

      2- گفته می‌شود شبانکاره‌های دشستان بوشهر، میمند و استهبان دارای ریشه‌های مشترک هستند.

      به هرحال تلاش می‌شود بمرور زمان به بررسی اختصاصی گروههای لر و از جمله شبانکاره‌ها در قالب پست‌های جداگانه پرداخته گردد تا ضمن کسب شناخت، بستر گفتگو و تبادل‌نظر هم در چارچوب بخش دیدگاههای هر گفتار مهیا باشد.

  10. سلام طایفه امیرسالاری جز کدام ایل است ؟
    و می‌توان طایفه امیرسالار ها را از قوم لر دانست؟

    • سلام
      سلام
      هم اکنون اطلاعات موجود درخصوص امیرسالاری‌ها محدود به ذکریات کتاب قوم لر اثر دکتر سکندر امان اللهی بهاروند می‌باشد که در نمودار فوق و همچنین مطالب گفتار شناخت لرهای استان فارس به شرح زیر به آن اشاره شده است:
      «میمند جزو شهرستان فیروزآباد است و در این ناحیه چند آبادی لرنشین وجود دارد. لرهای آن عمدتاً از شبانکاره‌ها و امیرسالارها تشکیل شده‌اند که هر دو گروه مهاجر هستند. امیرسالاریها در سر تنگ، امیرسالار بالا و امیرسالار پایین سکونت دارند.»

  11. سلام امیر سالاری ها از چه ایلی هستند؟
    آیا می‌توان آنها را لر نامید؟

    • سلام
      به استناد کتاب قوم لر اثر دکتر سکندر امان اللهی بهاروند، بله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *