ارتباط با ما

با درود بر هموطنان گرامی و بویژه « گووَل عزیز بهمئی »

مخاطبین ارجمند می توانند جهت ارتباط با وب سایت « بهمئی دات کام » از طریق ارسال نظرات در بخش بیان دیدگاههای هر پُست و یا با ارسال پیام به نشانی bahmei.com@gmail.com با ما ارتباط برقرار نمایند.

پایدار و پیروز باشید

139 دیدگاه در “ارتباط با ما

  1. من افتخارمی کنم که از ایل بزرگ بهمئی طایفه علاءالدینی دهه خالقی هستم وبا خوبی وخوشی وبا کمال آرامش کنار دوستان عزیز زندگی میکنم.

    • بهمیی یعنی بهترین وصادقترین وباخدای خودعهد بستن وطرفدار صلح ودوستی باهمه همسایه ها وطوایف هستن -بها-داورپناه

    • سلام
      دوستان من تنها چیزی که میدونم اینه که اسم تیره و طایفه ام گیوه کش هست ، ولی نمیدونم برای کدام شهر لر یا بختیاری نشین
      کسی میتونه کمک کنه اگر اطلاعی داره؟

      • سلام
        در ساختارهای سنتی ایلات، از جمله پیشه هایی که در کنار طوایف قرار داشته اند و با آنها در ارتباط بوده اند می توان به گیوه کش ها اشاره نمود. اینان در بین ایلات بختیاری و کهگیلویه وجود داشته اند و پای افزار عشایر که همانا گیوه بوده را ارائه می کرده اند.

  2. من یوسف تاج گردون هستم از ایل بهمئی تیره علاءالدینی طایفه شیخ دهه خالق می باشم من ساکن شهرستان رامهرمز می باشم وافتخار می کنم که متولدرودتلخ-شهرستان بهمئی هستم مهندس کشاورزی فارغ التحصیل از دانشگاه تهران می باشم افتخار می کنم که بتوانم روزی به مردم دیار خودم وهمه ملت ایران خدمت کنم.

  3. ضمن سپاسگزاری مجدد ، اینجانب چندقطعه شعر در وصف ایل بهمئی نوشته ام و همچنین چندین پاراگراف دکلمه و دل نوشته در صورت نیاز میتوانم جهت انتشار ومطالعه عزیزان اهل قلم بهمئی در اختیار صاحبین وبلاگ قرار دهم . منتظر جواب شما هستم …
    عزت الله سعادت _ شهرستان باغملک _ دهستان رودزیر (قلعه)

    • سلام
      می توانید اشعار سروده خود، درباره بهمئی را به آدرس جیمیل ذکر شده بفرستید تا به نام خودتان منتشر شود. بهمئی دات کام از مطالب ادبی گوول بهمئی که دستی در شعر و ادبیات دارند، با موضوع بهمئی و در راستای همبستگی طوایف بهمئی، استقبال می نماید.

    • سلام
      با سپاس از ابراز محبت شما، می توانید با ذکر منبع (به هر شکل) از مطالب بهمئی دات کام استفاده نمایید.
      موفق باشید

  4. به نام خدا من داود تابش فرزند خداداد دارای تحصیلات کارشناسی در رشته حقوق قضایی از طایفه لطفعلی تیره شیخ می باشم افتخار می کنم که بهمئئ هستم و از خداوند بزرگ می خواهم که عمری به ما بدهد تا بتوانم در آینده خدمتی به این ایل بزرگ (بهمئئ) بکنم هم اکنون ساکن اهواز هستم

    • سلام گووی علاءالدینیم
      موفقیت تمام هم میهنان و بویژه « گوول عزیز بهمئی » خواست قلبی ما است.
      پاینده باشید

    • سلام جناب گاموری
      با صرف کمترین وقت و هزینه می توانید صاحب یک حساب ایمیل بشوید. سعی نمایید با وسائل ارتباطی جدیدتر همگام باشید.
      پیروز باشید

  5. من افتخار میکنم از ایل بزرگ بهمیی ام وازنژاد آنم واز طایفه بیژنی ما بندری هستیم وتازه اجدادمان راپیداکردیم چطوری بابزرگان طایفه بیژنی ارتباط برقرارکنم مادررماه شهربزرگترین طایفه هستیم وگاموری ها ازبزرگان اند ورییس وکدخدایند لطفا باهمراه۰۹۱۶۳۱۰۲۷۴۲ و۰۹۳۶۳۱۰۲۷۴۲ تماس بگیرید من اکنون ساکن شاهین شهراصفهان ام بازنشسته شرکت نفت خوشحال میشوم که بزرگان ایلم رابشناسم .

  6. بحضرت عباس ایمیل ندارم که بترسم ازافشای نشانی آن کربهمیی ازکسی ترسی ندارد همان تلفنهای که دادم من بیقرارم کهبابزرگان ایل وطایفه بیژنی ازاجدادم هستند تماس گرفته شود متشکرم ازاینکه پیام شادی بخشی بمن برسانید گشتم گتشتم تا ایل ام راپیداکردم تاخداچهبخواهد راضی برضای انم

  7. سلام بر برادران و خواهران خوبم.
    در حقیقت شروع صحبت واسم سخته به این خاطر که بی نهایت خوشحالم که هم تبارانم در گذر زمان نیاکان نامدار و افتخار آفرینشون رو فراموش نکردن. با دیدن اسم اجدادم و با پست هایی که شما گذاشتین و شوقی که در گفتارتون هست دوباره احساس زنده بودن می کنم. نه اینکه پیش از این این احساس رو نداشتم، نه، ولی اینطور بگم: من امروز جانی دوباره یافتم از تبار خود.
    اگر از دوستان کسی اطلاعت کاملی در رابطه با ملاقیصر (قیصر سلطان)، ملا علی شیر، آقاخان و یا برادران و فرزندانش داره به آدرس E mail من بفرسته یا در جواب پست من بزاره ممنون می شم.
    E mail: hamid_abi90@yahoo.com

    • سلام گووی بهمئی ام
      با تشکر از ابراز محبت شما، به اطلاع می رساند تا جایی که دانسته ها یاری می نماید باید گفت تمام کلانتران ایل بهمئی از طایفه نریمیسا و از فرزندان ملا قیصر بهمئی می باشند. در ضمن « بهمئی دات کام » در نظر دارد بمرور زمان مطالبی را درباره تک تک طوایف بهمئی و از جمله طایفه نریمیسا و کلانترانِ آن، تهیه و تنظیم نموده و منتشر نماید. به هر حال بهمئی دات کام هنوز در ابتدای راه است و در ادامه ی این راه دستِ یاریِ تمام « گوول عزیز بهمئی » را به گرمی می فشارد.
      پاینده باشید

      • سلام،
        سپاس از پیگیری شما. من از نوادگان ملا قیصر هستم. اگر بتونم در این زمینه کمکی کنم خوشحال میشم.
        خدا نگهدارتون باشه

        • سلام گووی بهمئی ام
          پیران و بزرگان سرمایه هایی می باشند که باید قدر آنها را دانست. اینان کسانی هستند که در اطراف ما زندگی می کنند ولی بعضاً قدر و منزلت آنها برای ما به درستی تبیین نگردیده است. بنابراین، مهّم ترین کار از طرف شما و دیگر « گووَل بهمئی » بیرون کشیدن دانسته ها و آگاهی هایی است که در سینه ی پیران و بزرگانِ ایل مدفون است. اطلاعات ارزشمندی که باید تا دیر نشده است استخراج شده و برای جلوگیری از تحریف های زمانه، مکتوب گردد.
          پیروز باشید

  8. حماسه سرایی در ایل بهمئی:
    مردمان ایل همچون دیگر عشایر،برای زنده نگه داشتن روحیه حماسی وجنگ آوری که دربین عشایر مرسوم است،درهمه ادوار گذشته جنگها،حوادث سخت ومصیبتهای وارده را بازبان شعربیان کرده وهم اکنون هم ادامه می دهد که شاید همان رسم شاهنامه خوانی دربین عشایر خودبه خودشعرسرایی رابوجود می آورد.
    هرآنکس که شاهنامه خوانی کند اگرزن بود پهلوانی کند
    اماآقای(دکترجوادصفی نژاد)درمقدمه کتاب عشایر مرکزی ایران،به این مطلب اشاره ومی نویسد:
    سرپرستان عشایر،به داشتن افراد قوی،نترس وجنگجومباهات می کردند وجهت بالا بردن روحیۀ رزمی افراد خود،گاه گاهی جلسات شاهنامه خوانی ترتیب می دادندوچ.ن جوانان عشایری به شاهنامه خوانی علاقه خاصی داشتند به هنگام شاهنامه خوانی خودرابه جای قهرمانان داستان قرارمی دادند وآماده حماسه آفرینی می شدند.
    اماشعرهای مردمان ایل تنها مدح وستایش یاسرزنش ونکوهش ایل نیست،بلکه بااین اشعار،دردها،رنجها،آلام ومصیبتهاوگرفتاریهای ایل راهم ابزار می کردند که درحقیقت،شعریک ایل نشانه ای ازفرهنگ ودردهای یک ایل است که باخواندن این اشعارمی توان به عمق فقروبدبختی ویااوج سرافرازی یک ایل پی برد.
    دکترسیدساعد حسینی،درکتاب خودبه نام(بخشی ازشعروموسیقی وادبیات شفاهی استان ک.ب)به این نکته اشاره می کندکه :اشعار ایل بهمئی،عموماًجنبه تاریخی وحماسی دارند.
    جَرگِرهس وبهمئی خین ازنه جوش راس اِیا چپ اِرَوه ماشین زره پوش
    جرگرهس من بهمئی چه روز محشر موخُمُ برنو بلند تووَمسلسل
    وبالای بهمئی شوقم وَراُمد جقه زروتفنگ وَدس پَ نی چه اُمَد
    بهمئی خُرد ودرشت پای مرد جنگی همشوشیرنَرٍن مثل پلنگی
    وَخداغضب بکن انو دوباره بهمئی شمشیر زَنه طًیوی سیاره
    ****
    شعروادبیات درفرهنگ لرهای بهمئی:
    منطقه ی بهمئی دارای پتانسیل موسیقی وشعروهنرنهفته بسیاری است که لازم است یافت ومعرفی شود.این میراث گران بهاتاکنون سینه به سینه ازنسل های پیشین به امروزیان رسیده است.امروزرسالت ما حفاظت وپاسداری ومعرفی وشناساندن فرهنگ وهویت وداشته های اصیل خود به جهانیان است.
    بطورکلی ابیات واشعاربهمئی رابه چهاردسته می توان تقسیم نمود:
    ۱-اشعارعمومی مراسم شادی وجشن:شیردومایهاودی بلال ها ومانندآنها که توسط مردان ویازنان دراین مراسمات خوانده می شود.امروزهمراه سازبویژه ارگ وتوسط مردان درعروسی هاخوانده می شود.البته امروزکمتراشعاراصیل بهمئی بلکه بیشتراشعارنورآبادی ویابختیاری رابه همان لهجه آنها می خوانندکه مدیریت وآگاهی وساماندهی می طلبد.
    ۲-اشعارحماسی:دروصف شجاعت هاورشادت های مردان جنگی ایل سروده شده است.مانندشعرهای فراوانی که بهمئی ها درارتباط باجنگ ۱۳۱۶بارضاشاه سروده اند.
    ۳-یاریار:اوج هنرآوازبهمئی رابایددریاریار جستجوکرد.یاریارسرشارازدردفراق وغم هجران یارویاوصف طبیعت وسرزمین محل سکونت مانندچشمه ها وکوه هاودرختان وگیاهان کوهی وامثال آن است.شایدبتوان گفت هیچ بهمئی رانتوان یافت که بیت شعریاریاری ازبرنداشته باشد.بمهئی هاباآوازدلنشین وموزونی یاریارمی خوانند.که شایسته شناخت بیشتر وبهره بردن ازآن هست.
    کوی کهدونه بگوین نری ا دیوریم برس نم دلم زونیم نی دی یوریم
    مالته جایی بوه تشت وام دیار بو سیل واوتشت کنم دلم وقراربو
    اردونی نه یارمی بشوم فروری بروم کوی دنا نیام وام دیوری
    هیچ کوه ورو معروفی رادرجغرافیای بهمئی سراغ ندارم که درمورد آن یاری یاری نباشد.
    ۴-سرو:بهمئی هامانندسایرایلات،هنگام مرگ عزیزان وعزادری آنهاسرودهای سوزناکی مطابق بازبان وفرهنگ خوددارند.بیشترزنان سرومی گفتنداماامروزه فراگیرشده وبابلندگو وهمراه بانی وسازهای دیگردرمراسمات توسط مردان مرهمی است بردردهای ازدست دادن عزیزان.
    چی کموترگرگروتیرخرد من بالم بنینم روی کم بلینم بنالم
    چی اول سر سراواهمه دیارم فکردوریت ایکنم تش اخوی ورارم
    نکته:اذعان می دارد چون ادبیات وهنر تخصصم نیست ممکن است دسته بندی ذکرشده جامع وکامل نباشد.فقط به خاطرعلاقه به فرهنگ مادری ونگرانی ازاینکه به صورت مکتوب به آن پرداخته نشده آن راآوردم.بسیاری ازآواهاواشعاروابیات به همین دلیل فراموش شده است.
    امیدوارم آنهایی که اهل ادبیات موسیقی وهنرهستند به هنروموسیقی بهمئی توجه نمایندبه نظرمی رسدمنطقه ی بهمئی دارای پتانسیل موسیقی وشعروهنرنهفته بسیاری است که لازم است یافت ومعرفی شود.
    این میراث گران بهاتاکنون سینه به سینه ازنسل پیشین به امروزیان رسیده است.امروزرسالت ماحفاظت وپاسداری ومعرفی وشناساندن فرهنگ وهویت وداشته های اصیل خودبه جهانیان است.به لطف افرادتحصیل کرده ووجودوسایل ارتباطی ورسانه ای امروز وقت آن است تاضمن صیانت به شکوفانمودن فرهنگ وهنرکمک نماییم.ثبت وضبط وگسترش ومعرفی هنروهویت فرهنگی ما می تواند معرف حضور مادرسایر عرصه ها باشد.

    • سلام گووی نریمیسام
      از تارنمای شما بازدید انجام گرفته است. حقیقتاً یکی از مطالب مفید و ارزشمندِ آن همین پُست « حماسه سرایی در ایل بهمئی » می باشد. دغدغه و نگرانی شما از رو به فراموشی رفتنِ فرهنگ گذشتگان، یک امر قابل تحسین است. توجه داشته باشید، در این زمینه پیران و بزرگان آگاهی های گرانقدری را درون سینه های خود پنهان دارند که می تواند راهگشا باشد.
      پایدار باشید

  9. با سلام
    ایا میتوانیم اطلاعات خود را به صورت ایمیل به شما بفرستیم.
    من از ایل بهمئى:تیره احمدی :طایفه جلالی :دهه باولى از بنکوى حسن هستم.

    • سلام گووی باولیم
      بله! شما می توانید اطلاعات و آگاهیهای خویش را به آدرس جیمیلی که در همین بخش اعلام گردیده است ارسال نمایید تا در آینده از آن در مطالب بهمئی دات کام استفاده گردد.
      پیروز باشید

  10. باسلام خدمت برادرعزیزم ومدیروبلاگ بهمئی دات کام ازشمابزرگواربخاطرزحماتی که برای شناختن بهترایلمان می کشی تشکرمی کنم،به عنوان نماینده طایفه ام آماده همکاری برای سرافرازی تمام تیره های ایلم می باشم وانشاالاکاری ناچیزی برای سربلندی ایلمان کرده باشیم،کار لنیک سایت بهنانیوزهم انجام شدبا افتخار،نحوی تماس هم بامادرمیان بگذارتابتوانیم کارهای بزرگتری انجام بدهیم شماره اینجانب داخل پرفایلم هست،انشاالا درتماس باشیم.(بهمئی خُردودرشت پای مردجنگی***همشوشیرنرن مثل پلنگی)باتشکرفراوان.

    • سلام گووی نریمیسام
      با سپاس از ابراز محبت شما. حس همبستگیِ شما و دیگر گووَل عزیز بهمئی در محیط وب قابل تحسین می باشد. به یقین هدف مهّم و اولیه در اینترنت باید ایجاد همبستگی و ارتباط میان سایت هایی باشد که درباره نام بهمئی دست به قلم می برند. بر همین اساس ایجاد لینک های چند طرفه میان وبلاگ ها و سایت های مذکور، قدم اوّل می باشد. به هر حال هم اکنون ما، شما و دیگر گووَل عزیز بهمئی در ابتدای راه می باشیم و اگر پروردگار عُمری عنایت فرمود بمرور زمان این ارتباط آشکارتر و قوی تر خواهد شد.
      توجه داشته باشید که برای شناخت بهتر از ایل بهمئی، اولویت کاری باید غنیمت شمردن فرصت ها در بیرون کشیدن و مکتوب نمودن هرگونه آگاهی و دانسته، هرچند ناچیز و اندک، از سینه ی پیران و بزرگان ایل باشد. زیرا پیران و بزرگان سرمایه هایی هستند که همیشه در میان ما نمی باشند و با رخت بستن از این جهان، آگاهی های خویش را نیز به گور خواهند بُرد.
      در پایان یادآوری می شود که این آگاهی ها می تواند هر موضوعی را شامل شود؛ از مسائل تاریخی و جغرافیایی گرفته تا موضوعاتی همچون خاطره ها، حوادث و… مقدار دانسته ها نیز مهّم نمی باشد بلکه کیفیت آن ارزشمند است زیرا برخی اطلاعات اگرچه اندک می باشند امّا نکات مهمّی را درون خویش پنهان دارند.
      پیروز و پایدار باشید

  11. سلام ، برادر هم نژاد بهمئی ، بنده از لرهای فیلی لرستان هستم.ازنایی هستم و به لر بودنم افتخار. یه خواهش داشتم ، بعضا به فکرم میزنه که یه نمودار کلی اونم با تمام طوایف و ایلات و اقوام لرزبان مثل اونایی که تو درست کردی ، درست کنم. میشه به من یاد بدی.ممنون میشم.راستی به وبلاگ سر بزن و نظر بده ، بهترین وبلاگ ایرانه و کاملا لری هستش.البته لری اراکی

    • سلام برادر هم تبار
      ساختن نمودار درختی از طوایف لر چندان امر دشواری نمی باشد. نرم افزارهایِ کامپیوتریِ بسیار متنوعی برای ساختن چارت و نمودار وجود دارد. شما می توانید بوسیله این گونه نرم افزارها نمودار درختی از شجره نامه طوایف لر تهیه نمایید. به وبلاگ شما نیز سرکشی خواهد شد.
      پیروز باشید

        • سلام
          نرم افزار Family tree builder می تواند کمک شایانی به شما نماید. در ضمن توجه داشته باشید که نرم افزارهای بهتری نیز وجود دارند. کافیست کمی جستجو نمایید.
          پیروز باشید

          • از همین نرم افزار استفاده کردی . آخه اونی که میگی مال شجره نامه هست. اون نرم افزاری که استفاده کردی رو به بنده میگی. ممنون بابت مطالب مفیدتون درباره ی قوم لر و ایل غیور بهمئی

            • سلام
              بله دوست عزیز! نرم افزاری که پیشتر خدمت شما عرض شد همان نرم افزار ساخت نمودارهای درختی است که به نام نرم افزارهای ساخت شجره نامه نیز شناخته می شوند. این گونه نرم افزارها معمولاً به نرم افزارهای شجره نامه فامیلی (family tree) معروف هستند امّا می توان نمودار طوایف را نیز بوسیله آنها تهیه کرد.

                • باعث افتخار است که شما و دیگر برادران هم تبار لر، مقاله های بهمئی دات کام را قابل دانسته و مورد استفاده قرار دهید. در ضمن توجه داشته باشید بخش زیادی از اطلاعات درج شده در مقاله ی فوق از کتاب ” قوم لر ” اثر دکتر سکندر امان اللهی بهاروند استخراج شده است.
                  پیروز باشید

    • سلام
      بهمئی دات کام تلاش خواهد نمود در آینده به موضوعاتی درباره آهنگران، عمله ها و خوانین ایل بهمئی (تیره احمدی) در قالب ساختارهای سیاسی آن بپردازد. به هر حال عنایت داشته باشید که هم اکنون بهمئی دات کام در ابتدای راه است و زمان زیادی باقیمانده است تا بتواند به سرانجام مقصود خویش دست یابد.
      پایدار باشید

  12. سلام. خواستم بگم که چرا از کل علی خان جمعه زاده در سایت بهمیی دات کام اسمی در میان نیست من در سایت خبری طایفه نریمیسا عکس های قلعه ( خان بزرگ بهمیی )رو دیدم ولی متاسفانه نمیدونم که چرا سایت شما فقط به تاریخ خلیل خان میپردازه؟؟؟

    • سلام
      اینکه تاکنون در میان کلانتران بهمئی بیشتر به خلیل خان بهمئی پرداخته شده بدان دلیل است که بهمئی دات کام در چند مورد از پُست های ارائه شده، مطالب خود را بر مبنای منابع مکتوب تاریخی استوار نموده و منابع مذکور نیز از خلیل خان بهمئی نام برده اند.
      گووی بهمئی ام
      عنایت داشته باشید بنابه گفته پیران و بزرگان، افراد سرشناس و سلحشور بسیاری در میان طوایف ایل بهمئی وجود داشته اند که زندگی و عملکرد هرکدام می تواند به تنهایی موضوع یک پُست باشد. به هر حال بهمئی دات کام بنا دارد در حدامکان در آینده با تکیه بر دانسته های پیران، بزرگان و افراد آگاه، در مطالب خویش اطلاعاتی را درباره شخصیت های سلحشور و سرشناس بهمئی ارائه نماید.
      موفق باشید

    • سلام سعید جمعه زاده هستم ازطایفه نریمیسا وافتخار میکنم ک ی نریمیسا و بهمیی هستم س ج ساکن اهواز دنیا طلاور

      • سلام
        جناب آقای جمعه زاده
        گووی عزیز نریموساییم
        همانگونه که شما نیز به درستی اشاره نموده اید بهمئی بودن موجب افتخار است چراکه صداقت، دُرستی، سادگی و زحمت برای زندگی یک افتخار است. همانگونه که ذات لُر یک ذات صادق، ساده و فداکار بوده است.

        • بهمیی بودن یک افتخاره ک هرکس لایقش نیست. ی بهمیی باید افتخارکنه ک بهمییه درود ب هر چ بهمیی ک هر جای ایران ساکنه

            • ای سکوت کوه غارون دفتری ازخاطرات بازکن/محرمم ، باخود مرا همراز کن/بهرمن از قدیمی ها بگو/از تفنگ و از شجاعت نریمیسا بگو/این زمین گهواره و گور من است/جان فشانی شور و منشور من است/ایل ،سرمای زمستان دیده است/نریمیساگرگ باران دیده است/ماهمان ایلیم،ایل سربدار/ماهمان قومیم قوم بهمئی نامدار/

  13. سلام چگونه میتونم با خود شما ارتباط داشته باشم عشایری از بوشهر۰۹۳۰۸۸۴۸۴۸۵-۰۹۲۱۷۴۲۸۷۹۷

    • سلام
      از طریق ایمیل اعلام شده در همین بخش می توانید با بهمئی دات کام در ارتباط باشید. علاوه بر این شما می توانید آدرس ایمیل خود را در ردیف مربوطه در قسمت درج نظر وارد نمایید تا در مواقع لزوم با شما ارتباط برقرار گردد.
      موفق باشید

  14. سلام .متاسفانه بایدگفت بسیاری ازافرادبیکاروبه قول خودزرنگ برای پیداکردندعطیقه جات درقلعه نادراقدام به تخریب اثارباستانی نمودند واین افرادناشی تاجایی پیش رفتند که قبرهای مسلمانان که رو به قبله دفن شدندرانبش قبرنمودند وکسی نیست بگویدنامسلمان، مسلمان باخوداشیاء قیمتی به گورنمیبرد.یک کفن است ویک کفن…

    • سلام
      بله! متأسفانه چند سالی است که تَب کشف آثار باستانی در مناطق گوناگون کشور و بویژه در منطقه باستانی زاگرس بالا گرفته است. گذشته از اینکه دلایل این امر چه می باشد باید گفت درک اهمیّت میراث گذشتگان و تقدم آن بر هر منفعتی، نیازمند اقدام فرهنگی و اطلاع رسانی بیشتر است. به هر حال « گذشته ها گذشته »، حال باید فکری برای آینده نمود.

  15. باسلام -متاسفانه بسیاری ازاهالی روستاهای بهمیی باداشتن باغ، چمن ومنازل زیبادرروستاها،قدام به مهاجرت بی موردبه لیکک نمودند

    • سلام
      بله! متأسفانه مشاهده روستاهایی که با وجود فاصله ی نزدیک از شهر لیکک، بعضاً خالی از سکنه گردیده اند؛ واقعیتی است که هم اکنون شهرستان بهمئی با آن مواجه می باشد. به هر حال پدیده « مهاجرت »، همواره یکی از موضوعات مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی بوده است. هرچند که مهاجرت فی نفسه خوب یا بد نمی باشد و باید با توجه به شرایط و مقتضیات زمان به آن نگریست.
      موفق باشید

  16. باعرض سلام-متاساسفانه باید گفت بااینکه بهمیی درمحدوده جغرافیایی خوزستان است ولی ازلحلظ تقسیمات کشوری جزء یاسوج میباشدوباتوجه به وضهیت اقتصادی مردم گرانی سوخت واستهلاک وسایل نقلیه وقت وزمان مردم وازهمه مهمترخطرات جانی وتصادفات جاده ای -چرابایدبرای رفتن به مرکزاستان خودبایدازاستان خوزستان وفارس عبور کردتابه مرکزاستان رسید.واین نیازمندهمت مردم ومسولین میباشد.وهمکاری سایت شما…

    • سلام
      بله! از نظر تقسیمات کشوری به جا مانده از رژیم پهلوی، مناطق بهمئی احمدی (به مرکزیت شهر لیکک) و بهمئی مُهمَدی سردسیر (به محوریت شهر دیشموک) جزو حوزه اُستان کهگیلویه و بویراحمد می باشند. هرچند که بهمئی از نظر تاریخی همواره جزو سرزمین کُهن و سرافراز کهگیلویه که بویراحمد نیز جزئی از آن بوده قرار داشته امّا آنچه عملاً در حال حاضر وجود دارد این واقعیت است که بهمئی های احمدی و مُهمَدی سردسیر (بویژه پس از راه اندازی جاده ارتباطی دیشموک – صیدون) بیشترین مراوده و ارتباطات را با استان خوزستان و مخصوصاً شهرهای بهبهان، رامهرمز و باغملک دارا می باشند.
      مخاطب گرامی
      یافتن و اجرایی نمودن راه چاره برای بهبود وضعیت سرزمین بهمئی در تقسیمات کشوری، یک امر پیچیده و زمان بر می باشد چراکه مبحث تقسیمات کشوری یک موضوع فنی بوده و ملاحظات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خاص خود را دارد.

      • با سلام خدمت تمامی لر زبانان تمام نقاط دنیا،،من افتخار میکنم که یک لر هستم و بزرگ ترین و پر افتخار ترین قوم،،قوم من لرهاست،،که در فرهنگ وتمدن و غیرت تمام و بااصالت ترین قوم است ،من از منطقه دشمن زیاری،،جزو ممسنی هستم،،ما در زمان گذشته یکی بوده ایم یعنی بهمیی،مهمدی،واحمد ی،یک جا سکونت داشته اند و این رو هم میدونم که این سه بزرگ وار برادر بوده اند وهمیشه با نام غیرت ونام نیک بر سر زبان ها بوده اند،،،حتی کتاب هم در مورد این سه برادر نوشته شده که حدود ۱۰ تا ۱۵ سال هم طول کشیده،،اما متاصفانه،وقتی همه مراحلش انجام شد وبه چاب رسید ۸۰ برگ بیشتر نگذاشته بودن با همه جور راه جلو رفتیم،اما نگذاشتن،،،به چاپ برسه،،میخواهم درمورد این سه برادر،،بهمن،احمد،مهمد،یا همون بهمیی ،،مهمدی،احمدی،،بیشتر بدونم با تشکر،وخسته نباشید از لطف وزحمات شما

        • سلام
          اینکه روایات و اسامی مشابهی در سایر مناطق لرنشین وجود داشته باشد، خود می تواند قرینه ای بر مشترکات تاریخی ایلات و طوایف منطقه باشد. هرچند که اینگونه روایات به دلیل ثبت و مکتوب نبودن، توسط غباری از ابهامات فراگرفته شده اند.
          به هر حال روایت سینه به سینه درباره ریشه نَسَبی بهمئی ها که هم اکنون به دست نسل حاضر رسیده، بهمن را دارای دو فرزند بنامهای احمد و مُهمَد ذکر می کند که اولاد و بازماندگان آنها بعدها بعنوان شاکله اصلی بهمئی جلوه گر شدند. روایات شفاهی محل جغرافیایی این اتفاقات را در ناحیه «لیراو» از توابع منطقه بهمئی مهمدی سردسیر ذکر می کنند.
          به هر سوی همانگونه که پیشتر نیز بیان گردید؛ گذشته از روایتهای «بهمن»، «احمد و مُهمَد» و اینکه در چه زمانی می زیسته اند، چه شخصیتهایی بوده و از کجا آمده بودند، باید عنایت داشت که در ساختار سنتی ایلات و طوایف لُرتبار و مخصوصاً بهمئی ها آنچه بیش از اشتراکات نژادی اهمیت داشته همانا «گووگری» بوده است. «گووگری» نَه به معنی پیوند خونی و نَسَبی بلکه به معنای «همیار» و «همراه» بودن در سختی و آسایش. بر این اساس است که گفته می شود «گووگری» صرفاً از پیوند خونی بوجود نمی آید، اگرچه نژاد مشترک و پیوندهای نَسَبی نیز می توانند نقش مهّمی در رشد و بالندگی «گووگری» داشته باشند. در واقع اگر بهمئی ها به نژاد مشترک و نیایی چون «بایوجمان» و «بهمن» نگاه ویژه داشته اند بدان دلیل بوده که پیوند خونی می توانست نقش کلیدی در احیای «گووگری» میان طوایف و دهه ها داشته باشد. به بیان ساده تر می توان گفت: نژاد و نیای مشترک، زمانی ارزش دارد که خروجی آن «گووگری» باشد.
          موفق باشید

  17. باسلام. لطفادرموردجنگ خداکرم خان اگراطلاعتی دارید بیان کنید واینکه چرابه ایشان میگفتندخان طلا، وهمچنین درموردنقش بویراحمدیها دراین جنگ توضیح دهید.باسپاس

    • سلام
      بهمئی دات کام تلاش خواهد نمود در آینده یک پُست مُستقل را به وقایع سال ۱۳۱۶ بهمئی علاءالدینی اختصاص دهد.
      پیروز باشید

  18. سلام بر همگان محرز است که کوه گیلویه قدیم بزرگتر از الان بوده است ولی خوب الان استانی به نام کوه گیلویه داریم که بایستی در جهت شناساندن ان به ایرانیان بکوشیم کسی میتواند مرزهای جغرافیایی بهمیی و سایر ایلات را با بختیاریها بمن بگوید ممنون میشم

    • سلام
      درباره ی مرز طوایف بهمئی و بختیاری می توان گفت:
      ۱- از طرف شمال، رشته کوههای غارون (کارون) مرز طبیعی میان ایل بهمئی و ایل بختیاری می باشد.
      ۲- از طرف غرب، همانند شمال، مرز مشخص طبیعی همچون کوه غارون وجود ندارد. امّا مناطق صیدون، علاء، رودتلخ و ابوالفارس جزو خاک بهمئی می باشند.
      مخاطب گرامی
      ضمناً در قرن اخیر، در مناطق غربی از نظر سرزمینی، بهمئی ها پیوستگی، همنشینی و درهم آمیختگی بسیاری با طوایف بختیاری و بویژه جانکی های گرمسیر داشته اند.

  19. با عرض سلام و خسته نباشید به مدیران محترم بهمئی دات کام

    آیا امکان داره عکس یا فیلم مربوط به دیدگاه هایی را که داریم ضمیمه متن ارسال شده کنیم /
    با تشکر

  20. ایل بهمیی از چه سالی وارد خاک لیکک وممبی شده است اگه قدمتی به دوره افشاریه واشکانیان دارد اسم قدیم اون چیه

    • سلام
      ۱- با توجه به گفته های پیران و بزرگان، بهمئی ها از حدود ۲۰۰ سال پیش به این سو به تدریج مناطق لیکک، کت بابااحمد، ابوالفارس و بخشهایی از مشهد تشان را به سرزمین خویش اضافه نمودند. ضمناً بهمئی دات کام هم اکنون در خصوص قدمت حضور بهمئی ها در بخش مُمبی، اطلاعات دقیقی در دست ندارد امّا به یقین دوره ی زمانی آن مربوط به پیش از تصرف مناطق لیکک و کت بابااحمد بوده است.
      ۲- آیا منظور شما از بخش دوّم سؤال مطرح شده « سرزمین بهمئی » می باشد؟

  21. سلام برنویسنده محترم. واقعاجای تقدیروتشکر داره که به تمامی سوالات دوستان پاسخ میدهند.اقای بهمیی انچکه مشخص است منطقه ممبی درطی ۳۰۰تا۴۰۰سال گذشته شاید بیشترزادگاه ممبینی ها بوده که از شمال ممسنی وخاک بویراحمد به این منطقه امدند.میتوان گفت که به دلیل کمبود چراگاه شیرالی یکی دیگر از طوایف کهگیلویه(ممبی) به خواسته خود به جانکی گرمسیر(باغملک) میروندوزمینهایی راخریداری میکنند ودرجانکی سکونت دایم اختیار کردند.دراین موقع جنگ ودرگیری بین شیرالی وخودطایفه جانکی صورت میگرد که منجر به شکست طایفه جانکی میشودوشاخهایی ازاین طایفه به جانکی سردسیر(لردگان)میروند.حال شیرالیها یک رقیب دیگر به نام زنگنها داشتندکه موقع کوچ به جانکی بیش از ۱۰۰۰خانواربودند.شیرالیها باز هم ارام ننشستندومیخواستند خودشان به طورکامل برخاک اباد جانکی تسلط داشته باشند که بازهم موجب جنگ ودرگیری شدیدی میشود که درجنگ اخر ۷۰شیرالی به دست زنگنها کشته میشوند.شیرالی که خود اصالتا در منطقه ممبی بودندوروابطی نزدیکی با ممبینیهاداشته اند. ازممبینهای تقاضا کمک میکنند.ممبینیها هم که به مرور زمان ارام ارام به منطقه سردسیرسرقوچ .گندمال.نخودکال.منگار.وصیدون.طلاور وجاهای دیگه که به خاک خود اضافه کردند.وهم اشنایی که با شیرالیها داشتند به جنگ بازنگنها می ایند که انتقام خون ۷۰ شیرالی رابا۷۱زنگنه گرفتن وممبینیها خود حاکم برزیر گچ وپشت گچ جانکی گرمسیر شدندوشیرالی هم به نزدیکی باغملک یعنی رامهرمزو بهبهان و… مهاجرت کردند.قبرستانی که درسرگچ روبروی روستای برافتاب منگنان وجوددارد اثار به جا مانده از ان روزگاراست.حال با امدن ممبینیها به جانکی منطقه ممبی خالی از سکنه میشود ومیتوان گفت فقط برخی از سادات درمنطقه ممبی حضور داشتند وطایفه یوسفی هم دربین خاک طیبی وبهمیی حضورداشتند.دراخر میتوان گفت بیش از ۳۰۰سال پیش یوسفی وبهمیی به این مطقه امده اند.

    • سلام
      با سپاس ار ابراز محبت جنابعالی و در راستای نظر شما و همانگونه که پیشتر نیز اشاراتی گردید، مجدداً بیان می دارد؛ اساس اقتصاد و زندگی « مردمان کوچنده » بر شالوده ی دامداری استوار گردیده بود و زندگی دامها نیز وابسته به مراتع. در واقع، اینگونه رویارویی ها میان عشایر کوچرو امری طبیعی بوده که غالباً بر سر تصاحب زمین برای پرورش دام صورت می گرفته است.
      در این میان، ایلات و طوایف یکجانشین نسبت به کوچندگان کمتر با یکدیگر درگیر می شده اند امّا اینان نیز بعضاً بر سر تصاحب آب (برای آبیاری زمین های کشاورزی) زد و خوردهایی داشته اند.
      در پایان به اطلاع می رساند؛ بهمئی دات کام تلاش خواهد کرد با پُرس و جو از پیران و بزرگان، اطلاعات دقیق تری از زمان ورود بهمئی ها به بخش مُمبی بدست آورد.

  22. سلام
    باتشکر از مطالب زیباتون امیدوارم که باعث اتحاد طوایف بهمئی و همدلی انان بشود.خواهشمندم اطلاعات مربوط به شهرستان بهمئی در سایت ویکی پدیا را هم تکمیل بکنید و در ان به پراکندگی این قوم در شهرستانهای دیگر نیز اشاره بفرمایید.اسامه طاعتی پور از طایفه بیژنی ساکن لیکک

    • سلام گووی بیژنیم
      با سپاس از ابراز لطف جنابعالی، پیشنهاد شما مدنظر قرار خواهد داشت.

  23. سلام
    دوست عزیز اجداد ما حدود دویست سال پیش از عراق به تهران مهاجرت کردن ، محله ی گودعربهای تهران به نام جد ما بوده…گویش خاصی داریم که بیشتر شبیه لرهای جنوبه و البته از قدیم تا حالا ما خودمونو عرب می دونیم با اینکه گویشمون بیشتر به لری بختیاری و بوشهری شباهت داره.اینطور که معلومه بزرگان فامیل می گن اصلا پیش از مهاجرت به عراق بین استان های فارس تا نجف کوچ می کردن….
    مثلن به آب می گیم Eu ولی به مرغ می گیم Dejaj.گویشی خیییییییلی خاص داریم که اگه بخوایم غلیظ حرف بزنیم حتی لر ها هم نمی فهمن چی میگیم…در ضمن یه زبون خاص هم داریم که مختص به طایفه ی خودمونه….ما از تیره ی سادات حسینی هم هستیم……می خواستم بدونم برای پیدا کردن منطقه ی دقیق اجدادیمون شما اطلاعی ندارین؟ باید چیکار کنم؟ حتی اگه بخواید می تونم شمارمو بدم تا به گویش خاصمون صحبت کنم ببینید چجوریه>شما می تونید به من کمک کنید؟هم اکنون از دویست سال پیش تهرانی شدیم اما گویشمونو حفظ کردیم.

    • سلام
      با عرض پوزش، بهمئی دات کام در این خصوص اطلاعاتی در دست ندارد. امّا تا جاییکه دانسته ها یاری می نماید زیرمجموعه ای از ایل بختیاری با نام « عرب کمری » وجود دارد که آنها نیز در گویش خویش مخلوطی از واژه های لری و عربی را بکار می برند.

  24. با سلام
    من در مورد طوایف لر تحقیق می کنم و همانطور که در بالا اشاره شده طوایف لر در بوشهر جم هم هستند من خیلی دوست دارم با شما به گفتگو بپردازم

    • سلام
      جهت ارتباط با بهمئی دات کام می توانید از طریق بخش نظرات هر پُست و همچنین ایمیل اعلام شده در بالا، اقدام نمایید.
      موفق باشید

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای کردانی
      از طرف بهمئی دات کام پیامی به آدرس ایمیل اعلام شده از جانب شما، ارسال گردید. لطفاً از طریق ایمیل در ارتباط باشید. تا در صورت لزوم بوسیله ی تلفن نیز تماس حاصل گردد.
      بر قرار باشید

  25. با سلام و با ارزوی سلامتی
    قبلا شنیده بودم که پدر بزرگ شما (اقای خلیلی) در حال نوشتن کتابی در مورد بهمئی و به خصوص بهمئی گرمسیری می باشد.
    ولی خیلی وقته از این مطلب میگذرد و خبر نشد.
    سر انجام این کتاب چه شد؟

    • سلام
      بله! ایشان علی رغم کهولت سن، چندسالی است که پیگیر تهیه کتابی در خصوص بهمئی و بویژه بهمئی احمدی می باشند. اگر خداوند یاری نماید، در سال پیش رو کتاب مذکور چاپ و منتشر خواهد گشت.
      سربلند باشید

  26. به نام خدا
    سلام علیکم: سایت خبری –تحلیلی« افتخارنیوز» رونمایی شد
    سایت خبری تحلیلی« افتخار نیوز»در راستای تنویر افکار عمومی و بصیرت افزایی و اطلاع رسانی فعالیت رسانه ای خود را آغاز نموده است.
    مدیریت این سایت خبری آماده دریافت نظرات،پیشنهادات و انتقادات مخاطبین عزیزوهمچنین درج آگهی های تبلغاتی مختلف می باشد.
    جهت ارتباط با ما میتوانید از طریق ایمیل: eftkhari_50@yahoo.com یا karim.e4971@chmail.ir
    با ما در ارتباط باشید. ما شما در صفحه پیوندهای خود قراردادیم/
    با تشکرفراوان

    کریم افتخاری-مدیر سایت
    تلفن همراه:۰۹۱۶۶۷۱۴۹۷۱

  27. ﻣﻦ اﺯ ﺑﭽﮕﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﻛﻨﺠﻜﺎﻭ ﺑﻮﺩﻡ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻧﻢ ﺭﻳﺸﻪ ﻭاﺻﺎﻟﺘﻢ ازﻛﺠﺎاﻭﻣﺪﻩ ﻭﺩﻳﮕﺮ ﻃﻮاﻳﻒ اﺯ ﻛﺠﺎ اﻭﻣﺪﻥ ﺑﻪ ﻛﻬﮕﻠﻮﻳﻪﻛﻪ ﻫﺮ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻳﻚ ﺟﻤﻠﻪ ﻳﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﺭا ﺧﻴﻠﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺗﻠﻔﻆ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪﻣﻦ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻴﻜﺮﺩﻡ ﻟﺮﻫﺎﻱ ﻛﻬﮕﻴﻠﻮﻳﻪ اﺯ اﻗﻮاﻡ اﺭﻳﺎﻳﻴﺒﻮﺩﻧﺪﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺰاﺭ اﻧﺪﻱ ﺳﺎﻝﭘﻴﺶ ﺗﺎﺑﺤﺎﻝ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺠﻮﻡ اﻗﻮاﻡ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮاﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﻭﺑﻪ اﻳﻨﺠﺎاﻣﺪﻧﺪاﻳﻨﺠﺎ ﻳﻪ ﻋﺪﻩ ﺳﻴﺪﻧﺪ ﻳﺎ اﺯ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺗﺮﻙ ند ﺑﻌﻀﻴﻬﺎ ﺩﺭﺳﺪﻫﺎﻱ اﻭﻝ,اﺳﻼﻡ اﺯ ﺣﻜﻮﻣﺘﻬﺎﻱ ﺧﺮاﺳﺎﻥ ﺑﻪ اﻳﻨﺠﺎ اﻣﺪﻧﺪ ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻃﻮاﻳﻒ ﻫﻢ ﻣﺮﺯ ﺑﺎ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻳﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻟﺤﺠﻪ ﻭﮔﻮﻳﺶ اﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭﻳﻬﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ اﺳﺖ ﻭﻃﺎﻳﻔﻪ ﻣﺎ,ﻛﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻛﻬﮕﻴﻠﻮﻳﻪ ﻭﺑﻮﻳﺮاﺣﻤﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ اﺯﻧﻆﺮ ﺩﻟﻴﺮﻱ ﻭﺳﻴﺎﺳﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭاﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭﺳﺨﺎﻭﺗﻤﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻧﻬﺎ ﭘﻨﺎﻩ,ﻣﻴﺎﻭﺭﺩﻧﺪ ﺟﺎﻩ ﻭﻣﻜﺎﻥ ﻣﻴﺪاﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﻞﻭﺳﻪ ﺗﻴﺮﻩ اﺯ اﻳﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺩاﺭاﻱ ﺭﻳﺸﻪ ﻭاﺳﺎﻟﺘﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩاﺭﻧﺪﻭ ﺭﻳﺸﻪ اﻧﻬﺎ ﺟﺰﻉ اﻳﻦ,ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻭاﺻﺎﻟﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺳﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﻣﻴﮕﺮﺩﺩ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺗﺎﻣﺮاﺩﻱ ﻫﺴﺘﻴﻢ اﺭﺩﺷﻴﺮﻱ ﻣﻴﮕﻔﺘﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻓﻘﻄ ﺗﺎﻣﺮاﺩﻳﻬﺎﻱ اﺻﻴﻞ ﭘﺲ ﻣﺴﻠﻢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﺭﻳﺎﻳﻲ اﺻﻴﻞ ﻫﺴﺘﻴﻢ,ﻣﺎ اﺯ ﻧﻮاﺩﮔﺎﻥ اﺭﺩﺷﻴﺮ ﺑﺎﺑﻜﺎﻥ ﻣﻮﻋﺴﺲ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺳﺎﺳﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ اﺭﺩﺷﻴﺮ ﻧﻮﻩ ﺩاﺭﻳﻮﺵ ﺳﻮﻡ اﺧﺮﻳﻦ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻲ ﺑﻮﺩﻣﺎ ﺑﺎ ﺭﻳﺸﻪ ﻭاﺻﺎﻟﺖ ﺁﺭﻳﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻫﻴﭻﺭﺑﻂﻲ ﺑﻪ ﺑﻪ اﻗﻮاﻡ ﻛﺎﺳﻴﻮﺩﻳﮕﺮ اﻗﺪاﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺭﺷﺘﻜﻮﻫﺎﻱ ﺯاﮔﺮﺱ ﻣﻴﺰﻳﺴﺘﻨﺪ ﻧﺪاﺭﻧﺪ اﻟﺒﺘﻪاز ﻧﻆﺮ ﻧﮋاﺩﻱ ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﻟﺮﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻢ ﭼﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺩاﺭﻧﺪﻛﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﭼﺮاﮔﺎﻫﺎﺷﻮﻥ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﻜﺮ اﻣﺪﻧﺪﻭﺑﺎ ﺷﻜﺴﺖ اﻳﻦ اﻗﻮاﻡ ﺑﺎ اﻧﻬﺎ ﺳﺎﺯﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ,ﻭاﻗﻌﺎ اﺭﻳﻮﺑﺮﺯﻥ اﺯ ﺭﻳﺸﻪ ﻧﺰاﺩ ﺗﺎﻣﺮاﺩﻱ ﺑﺎﺷﺪﭼﻮﻥ,اﺯﻛﻬﮕﻠﻮﻳﻪ ﺑﺮﻋﻠﻴﻪ اﺳﻜﻨﺪﺭ ﺭاﻩ ﺭاﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻭﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻣﺤﻠﻲ ﻛﻬﮕﻜﻮﻳﻪ ﻭاﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﻛﻮﺭﻭﺵ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻲ ﺑﻮﺩﻣﻴﺘﻮاﻥ ﺣﺪﺳﺰﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ اﺭﺗﺒﺎﻁ ﻧﺴﺒﻲ ﺩاﺷﺘﻨﺪﻭاﺭﺩﺷﻴﺮﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﻬﺎﺵ ﻭﺟﻨﮕﻬﺎﺵ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻢ ﺩﻳﻦ و اﻳﻴﻦ ﻭﻓﺮﻫﻨﮓ اﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ اﺟﺪاﺩﻡ ﺭا ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩ ﻭﺗﺎ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﻗﻠﺐ اﺭﻭﭘﺎﺭاﺗﺼﺮﻑ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ ﻭﺩﻳﻦ ﻭاﻳﻴﻦ ﻭﻓﺮﻫﻨﮓ اﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭا ﮔﺴﺘﺮاﻧﺪﻧﺪﺗﺎﺑﻪ اﻣﺮﻭﺯﺧﻴﻠﻲ اﺯﺭﺳﻮﻣﻮﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭا اﺯﻣﺎﻳﺎﺩﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻣﺜﻞ ﻫﻔﺘﻬﺎ ﻣﺎﻫﻬﺎ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭼﺷﻨﻬﺎ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻬﺎ ﻓﺼﻞﻫﺎﻱ ﺯﻣﺎﻧﺒﻨﺪﻳﻬﺎﻭﻫﺰاﺭاﻥ,ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﺘﻲ,ﻛﺮﻳﺴﻤﺲ ﺭا اﺯ اﻋﻴﺪﻫﺎﻱ ﻣﺎ,اﻟﻬﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ ﺳﺮﺗﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺩاﻭﺭﺩﻡﻣﻦ ﻣﻨﻆﻮﺭ ﺧﺎﺹ ﻃﺎﻳﻔﻪ اﻱ ﻧﺪاﺷﺘﻢ,ﻓﻘﻄ ﺧﻮاﺳﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺪﻫﻢﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﻛﻠﻤﻪ ﻟﺮ ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻪ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﻣﻴﮕﻔﺘﻨﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻫﻤﻪ اﺭﻳﺎﻳﻬﺎ اﺯاﻭﻝ ﻋﺸﺎﻳﺮﻭﺩاﻣﺪاﺭﻭﻛﺸﺎﻭﺭﺯﺑﻮﺩﻧﺪﺗﺎﺯﻣﺎﻥ اﺟﺪاﺩﻛﻮﺭﺵ اﻭﻝ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﻪ ﻛﻢ ﻛﻢ اﺯﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺩﻳﻦ ﺯﺭﺩﺷﺖ ﻭﭘﻴﺮﻭاﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻲ ﻭﭘﺎﻳﺒﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻭاﻳﻴﻴﻨﻴﻜﺘﺎ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻳﻜﺠﺎ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﻛﺰﻳﺪﻧﺪﻭﻟﻲ اﻛﺜﺮﻳﺖ ﻛﻮﭺ,ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ

    • سلام
      با تشکر از توجه شما نسبت به مطالب و نظرات مطرح شده و در راستای بخشی از موارد ذکر شده به اطلاع می رساند:
      بله! بر پایه روایات سینه به سینه، برخی از شاخه های بویراحمدی نَسب خود را به اردشیر بابکان می رساندند همانگونه که بهمئی ها نیز بر اساس اینگونه روایات نَسب خویش را به نیایی مشترک بنام « بهمن » مربوط می دانند گویی که برخی عقیده دارند که بهمن مذکور همان « بهمن شاهنامه ای » است. در حقیقت به دلیل وجود روحیه شجاعت و سلحشوری در میان ایلات و طوایف کهگیلویه و بختیاری و در کل قوم لُر، اینگونه روایات سینه به سینه که بیانگر ریشه های تاریخی و اسطوره ای همراه با شاخصه های دلاورگونه و حماسه ای است همواره مورد توجه و تأکید مردم این دیار بوده است. در همین راستا و با عنایت به اینکه بخش زیادی از جزئیات تاریخ منطقه شامل تاریخ شفاهی است اینگونه روایات قابل توجه می باشند امّا نباید از نظر دور داشت که برای اثبات آن بلحاظ علمی و مستند، دسترسی به شجره نامه و نسب نامه های موثق نیاز است امری که هم اکنون در دسترس نمی باشد. در واقع تاریخ آریایی ها قدیمی تر از آنست که بتوان نَسَب بویراحمدی ها، بهمئی ها، بختیاری ها و دیگر ایلات را بطور دقیق و ریزبینانه به افرادی چون اردشیر بابکان، بهمن شاهنامه ای، کوروش و … ربط داد.

  28. با سلام خدمت گوول
    بنده حسین علی نژاد از طایفه بزرگ نریمیسا ساکن اهواز هستم
    گوو امیدوارم همینجوری با قدرت ادامه بدی مطالبت عالین

    • سلام گووی بهمئی ام
      با سپاس از ابراز محبت و دلگرمی دادن جنابعالی. نوشتن از بهمئی، توفیقی است که نصیب گردیده و موجب افتخار است زیرا به یقین، بهمئی ها در گذشته ی خویش ایلیاتی هایی صادق، شجاع و مهربان بوده اند. هرچند صداقت، شجاعت و مهربانی از ویژگی های عموم ایلات و طوایف لُر بوده است اما بهمئی ها آنرا به گونه آشکارتری دارا بوده اند.
      سربلند باشید

  29. سلام خسته نباشد در خواستی ازتون داشتم لطفا .متن یاریار
    برام بفرستین .از مرتضی دستپاک رحیم زنگنه …
    متن یار یار به ایمیلم ارسال کنید ممنون

    DASHAKOOL.d.a@gmail.com

    و خواهشن داخل کانال تلگرام .لطفا ارتباط با ادمین رو بزارید

    زنده و پاینده باد ایل بهمئے موفق باشد

    • سلام
      در اولین فرصت یاریارهایی از مرتضی دستپاک با فرمت MP3 به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
      موفق باشید

      • نه ممنون من متن یار یار هارو میخواستم نه mp3/mp4
        متن یار یار هارو میخواستم چون تو بعضی حرفاشون دقیق نمیدونم چی میگن متن بزار بخونم بدونم چی میگن

  30. باسلام خدمت گووم

    لطفآ راجب طایفه خاجمیری اگه مطلبی هست برام ارسال کنید

    با تشکر رضا خاجمیری

    • سلام گووی بهمئی ام
      بدینوسیله بخشی از اطلاعات موجود در آثار دکتر نادر افشار نادری درباره ساختار ایلیاتی طایفه خاجمیری را جهت آگاهی شما منتشر می نماید:
      دکتر افشار نادری در پی تحقیقات میدانی خود در بین بهمئی ها، مشخصات جمعیتی و تقسیمات ایلیاتی طایفه خاجمیری در دهه ۴۰ شمسی را بدین گونه ذکر کرده است:
      ۱- دهه گنج علی؛ که محل سردسیرشان کوه غارون و گرمسیرشان چهاردره (پتک جلالی) بوده شامل زیرشاخه های زیر بیان شده است:
      الف- دهه علی باز؛ ۷۰ خانوار
      ب- دهه سهو؛ ۶۰ خانوار
      ج- دهه شیخ امیری؛ ۵۰ خانوار
      ۲- دهه مراد؛ که محل سردسیرشان کوه غارون و گرمسیرشان چهاردره (پتک جلالی) بوده نیز شامل زیرشاخه های زیر ذکر گردیده است:
      الف- دهه علی حسین؛ ۶۵ خانوار
      ب- دهه نجف؛ ۴۰ خانوار
      ج- دهه رحیم؛ ۳۵ خانوار
      ۳- دهه سجادی؛ که محل سردسیرشان کوه غارون و گرمسیرشان چهاردره (پتک جلالی) بوده، مشتمل بر زیرشاخه های زیر نوشته شده است:
      الف- دهه کمال الدینی؛ ۲۸ خانوار
      ب- دهه جمال الدینی؛ ۲۵ خانوار
      ج- دهه هیبت الله؛ ۲۷ خانوار
      ضمناً عنایت داشته باشید که تقسیمات بالا بر اساس ساختار ایلیاتی تهیه گشته اند نَه روابط خونی و نسبی.

  31. انصافآ مطالب زیبایی هست داداش . لطفآ آدرس کانال تلگرام بهمئی رو به ایمیلم بفرستید

    و اگه مطلبی راجب طایفه خاجمیری هست برام بفرستید به ایمیلم

    • سلام گووی بهمئی ام
      با سپاس از نظر لطف شما، می توانید برای مراجعه به کانال بهمئی دات کام در تلگرام بر روی لینک آن در صفحه اصلی وبسایت (خانه) کلیک نمایید.
      سربلند باشید

  32. با سلام من نوروزی هستم.خاستم ببینم بهمیی هستم یا بختیاری. اینو میدونم نوروزی ها ی بختیاری دینارونی باب هستن.از طرفی نوروزی های بهمیی مهمدی هستن.حالا جالبه گویش ما بختیاری ومیدونم سه نسل قبل ۲۵۰ـ۳۰۰ساله که به همراه خوانین به قلعه دالون امدیم .لطفا راهنمایی کنید با سپاس

    • سلام
      عنایت داشته باشید وقتی سخن از « ما »، مای بختیاری، مای بهمئی و یا هر قوم، ایل، طایفه و جامعه ای پیش می آید بحث « هویت » به میان کشیده می شود. مرز « ما » از دیگران توسط هویت ما مشخص می گردد. اهمیّت هویت از آن جهت می باشد که یکی از عوامل مهّم انسجام اجتماعی در هر گروه و جامعه ای است. هر اندازه که یک جامعه از هویت محکمتر و منسجم تری برخوردار باشند؛ به همان اندازه در تحکیم پایه های همبستگی اجتماعی موفق تر خواهند بود. هویت به معنای احساس وفاداری و تعلق به عناصر و نمادهای مشترک در اجتماع و در میان مرزهای تعریف شده سیاسی است. مهمترین عناصر و نمادهایی که سبب شناسایی و تمایز هویت های گوناگون می شوند عبارتند از: سرزمین، نژاد، زبان، دین و آئین، آداب و رسوم، تاریخ و حکومت. در واقع میزان وفاداری و تعلق اعضاء جامعه به هر یک از عناصر و نمادهای ذکر شده، شدت احساس هویت آنها را تعیین می نماید. بر همین مبنا می توان گفت نوروزی های بختیاری دارای هویت بختیاری و زیرشاخه ای از دینارانی باب آن هستند و نیز نوروزی های بهمئی نمایانگر هویت بهمئی و زیرمجموعه ای از طوایف مُهمَدی از ایل بهمئی می باشند.
      موفق باشید

    • سلام
      در کلیت امر، هرکدام از طوایف بختیاری چهارلنگ ساکن در مناطق دالون سرگذشت های تاریخی مختص به خود را دارند که تلاش خواهد شد در آینده در قالب پُست مجزایی و با اتکا به منابع مکتوب و معتبر در حوزه بختیاری بدان پرداخته گردد.

  33. با سلام خدمت برادران بهمئی از نظرمن شما دارید فقط در مورد تیره علادینی مطلب میزارید و در مورد دیگر طوایف ایل بهمیی مانند خلیلی.نوروزی.بناری.کلاه کج هیچ مطلبی عنوان نمیکنید.با تشکر

    • سلام
      مخاطب گرامی
      جناب آقای طاهری
      اگر در پُستهای فعلی بعضاً بعنوان نمونه به طوایف علاءالدینی پرداخته گشته، بیشتر از برای آنستکه در منابع مورد استناد و بویژه پژوهشهای دکتر نادر افشار نادری اغلب به علاءالدینی ها اشاره شده است. البته ناگفته نماند همانگونه که پیشتر نیز مکرراً مطرح گردید؛ در آینده و بمرور زمان و تلاش خواهد شد درباره دیگر طوایف بهمئی و همچنین ایلات و طوایف همجوار ( کهگیلویه و بختیاری ) پُستهای مجزایی نگاشته شود. تا خداوند چه خواهد.

  34. باسلام برادر بهمئی. برادر عزیز ایمیل شخصی تون رو برام بفرستین سوالاتی دارم ک میخوام بپرسم.باسپاس فراوان

  35. چراکتاب سفرنامه ناصری درکتاب خانه ها برای خرید وفروش وجود ندارد ایا محلی برای تهیه این کتاب وجود دارد

    • سلام
      برای آگاهی از مشخصات نشر کتاب مذکور، نهایتاً تا یک ماه آینده منتظر باشید.

      • سلام
        طبق اطلاعات درج شده در نسخه در دسترس، انتشارات امیرکبیر برای نوبت چهارم، کتاب فارسنامه ناصری را در سال ۱۳۸۸ منتشر نموده است.
        آدرس: تهران-خیابان جمهوری اسلامی-میدان استقلال-صندوق پستی: ۴۱۹۱-۱۱۳۶۵
        نشانی وبسایت: amirkabir.net
        ضمناً نمایندگی فروش انتشارات امیرکبیر واقع در میدان انقلاب- روبروی دانشگاه تهران نیز می تواند محل پیگیری مناسبی برای تهیه کتاب فوق باشد
        موفق باشید

    • سلام
      خواهشمند است با دقت بیشتری مطالب و نظرات را مطالعه کنید زیرا بهمئی دات کام هیچگاه بیان نداشته که بویراحمد زمانی جزوی از بهمئی بوده است. ضمناً بهمئی دات کام در پُست بهمئی ها و بهبهان صرفاً به بخشی از روابط و مناسبات دوطرفه ای اشاره نموده که میان بهمئی ها و بهبهانی ها در ادوار تاریخی وجود داشته و نازیدنی در کار نبوده است. گویی این روابط متقابل بین بویراحمدی ها و بهبهانی ها نیز برقرار بوده است. به امید آنکه اقوام و گروههای مختلف ایرانی بیش از پیش به دور از تعصباب بی جا و با گسترش همیاری و مناسبات متقابل در کنار هم پای در راه حفظ همبستگی ملی و بالندگی کشور نهند.

  36. چرا بهمئی ها حاضر نیستن از کاید صیدال پورزاد که خبر فوتش. که حتی به پایتخت رسید وایل بزرگ بهمئی را در سوگ وماتم فرو برد در فضای مجازی اعلام کنن
    آیاچنین شخصیتی ارزششو نداشت که از شبکه خبر اعلام بشه..همه شاهد مراسمش بودیم که چطور باشکوه برگزار شد.بی نظیر بی نظیر

    • سلام
      ضمن طلب آمرزش از درگاه خداوند متعال برای روح آن مرحوم، عنایت داشته باشید موضوعات خبری همچون مراسمات فوت و ارتحال از کانال «سایتهای خبری» منتشر و اطلاع رسانی می شوند. حال آنکه بهمئی دات کام سایت خبری نبوده و طبعاً در انتشار پُستهای خویش، به اینگونه مسائل (مراسمات ترحیم، اخبار موفقیتهای ورزشی، اخبار انتخاباتی، سیاسی و اجتماعی) نخواهد پرداخت.

  37. دورود بر بختیاری وسلام به بهمئی
    سیوند ایسوند حسیوند منطقه سیوند ۳۰ واصالتا بختیاری
    دالوند عبدی هماندعبداالوند اصالتا بختیاری
    کائد کاید رحمتی سلسله میرقائد همان قائد رحمت منطقه بو رحمت اصالتا بختیاری
    بهاروند همان بهداروند اصالتا بختیاری
    کاکاوند همان کاکویه اصالتا بختیاری
    سالاری سلسله همان سالاروند اصالتا بختیاری
    کهگیلویه و بویه احمد…………همان ال کاکویه و ال بویه واحمد فرزند عضدوله ملک بویه
    بویه همان ال بویه ………ال ابویه} ………….. یارسانان دلفان
    ام…… }

    • سلام
      بایستی بدین نکته عنایت داشت «صرف» استناد به برخی شباهتهای ظاهری در نامها و اسامی، نمی توان ریشه ها و خواستگاهها را با اطمینان بالا مشخص نمود و چنین امری نیازمند تحقیقات و بررسی های تاریخی می باشد.

  38. با سلام.لطفا اگر اطلاعاتی در مورد طایفه نوروزی و جمعیت آن که آقای افشاری تهیه کرده بفرستید

    • سلام
      مرحوم دکتر نادر افشار نادری در پی تحقیقات میدانی خود، مشخصات جمعیتی و تقسیمات ایلیاتی طایفه نوروزی در رده ایلی طوایف مُهمَدی سردسیر را در سال ۱۳۴۷ بدین گونه ذکر کرده است:

      ۱- دهه ملک؛ که محل سردسیرشان دیشموک، گرمسیرشان چاروسا و سرحدشان دل افروز و سنگ سفید بوده شامل زیرشاخه های زیر بیان شده است:
      الف: دهه مراد؛ ۵۰ خانوار
      ب: دهه حسین علی؛ ۳۵ خانوار

      ۲- دهه شیخ حسن؛ که سردسیر، گرمسیر و سرحدشان همانند دهه ملک بوده و زیرشاخه هایش به شرح زیر بیان گردیده است:
      الف: دهه ریحان؛ ۳۰ خانوار
      ب: دهه رمضان؛ ۳۰ خانوار
      ج: دهه فریدون؛ ۳۰ خانوار
      د: دهه میرزاخون؛ ۲۰ خانوار

      ضمناً عنایت داشته باشید که تقسیمات بالا بر اساس ساختار ایلیاتی تهیه گشته اند نَه روابط خونی و نسبی.

      • با تشکر از مدیروبسایت ولی فکر کنم طایفه‌ نوروزی یه تیره دیگر به اسم مرو داره که اینجا ذکر نشده

        • سلام
          با سپاس از ابراز محبت شما، دکتر علی بلوکباشی در مقاله معروف ایل بهمئی (منتشر شده بهسال ۱۳۴۴) در ذیل دهه ملک، از دهه مرو نام برده اند؛ همچنین از آنجایی که دکتر بلوکباشی صراحتاً در مقاله مذکور بیان نموده اسامی محلی به زبان لری را در نمودار خویش استفاده نموده اند، بنابراین احتمالاً دهه مرو تلفظ لری همان دهه ی مراد مورد اشاره توسط دکتر نادر افشار نادری بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.